Å nej. Du använder en gammal tråkig webbläsare som sabbar upplevelsen av vår nya sajt. Snälla, uppdatera till något fräscht. /mvh AOS-teamet

annons

ARTIKEL Startsidan / Stadsliv

4 tips - så ska krogarna bli bättre

Statsministern vill göra krogkäket billigare.
Han är naiv.

annons

annons

Söndag, 13.25. Sitter med en take away-låda från Vapiano på jobbet. Pastan har redan klibbat ihop och har ett svettigt parmesantäcke över sig.

Det är egentligen inget vidare fel på smaken, men den lunchen är inte värd 130 kronor (inklusive dricka). En rätt som skulle kosta mig typ trettio kronor att laga själv (pasta, en burk krossade tomater, lite färsk spenat och en gul lök).

Att äta ute i Stockholm är dyrt.

Under statsministern Fredrik Reinfeldts sommartal i Gustavsberg i lördags lovade han sänkt restaurangmoms med en varmkorv i ena handen (i alla fall på en bild i Aftonbladet). Han hoppas på billigare krognotor och fler jobb inom restaurangbranschen, då krögarna skulle få mer pengar över till nya anställningar.

Om Moderaterna får som de vill så halveras momsen redan vid årsskiftet.

En Big Mac & co skulle exempelvis gå från att kosta 59 kronor till 52,86 kronor (om de låter hela momssänkningen slå igenom på priset).

Jag tror tyvärr inte att vi kommer se mycket av varken lägre matpriser eller fler krogjobb. Det är något naivt av statsministern att tro.

Pengarna kommer snarare att hamna i krogägarnas egen ficka. Inte för att de är giriga, utan för att de äntligen kan tjäna mer pengar på sin verksamhet.

Därför har jag några önskemål på vad krögarna kan göra för extrapengarna i stället:

1. Sänka vinpriset! Det är för mig oförståeligt att krögare FÅR tredubbla priset på en flaska vin från Systemet till krogen. Vinet är lika viktigt för matupplevelsen som salt och peppar.

2. Renovera toaletten. Mysig lokal. mumsig mat, fin service – snuskfest till toalett. En ofta förekommande beskrivning av en Stockholmskrog. Om jag druckit för många öl vill jag kunna kissa med värdighet.

3. Stolsdynor. Graden på träsmak är ofta avgörande om jag beställer den där efterrätten eller extra glas vinet. Allstå, mjuka dynor på stolen – mer klirr i kassan för ägaren.

4. Utbilda personalen bättre, så slipper jag få frågan: ”laktosintolerant – vad betyder det nu igen?”

Helena Trus
Aftonbladet

annons

annons

PÅ GÅNG I STAN

SISTA MINUTEN

HITTA PLATSER

annons

annons

GILLA OSS PÅ FACEBOOK

annons

annons

mer från allt om stockholm

annons

annons

annons