Å nej. Du använder en gammal tråkig webbläsare som sabbar upplevelsen av vår nya sajt. Snälla, uppdatera till något fräscht. /mvh AOS-teamet

annons

Marie-Louise Ekman elegant lutad mot klassikern Citroen DS 19 Cabriolet.
Foto: Carl Johan De Geer

Modefoton ur De Geers hemliga arkiv

Under en vecka 1967 fotade konstnären Carl Johan De Geer höstmode i Paris.
Nu visas ett 30-tal av fotografierna på Waldemarsudde i utställningen ”Vi hade fel”
– Vi trodde att modehusen skulle dö ut, men så blev det inte, säger Carl Johan de Geer.

annons

annons

I augusti 1967 fick den unga konstnären Carl Johan De Geer i uppdrag av DN att åka till Paris och dokumentera höstmodet. Hans dåvarande hustru, konstnären Marie-Louise De Geer (numera Ekman) agerade modell tillsammans med modeformgivaren Gunila Axén. Iklädda exklusiva kläder från modehus som Dior och Nina Ricci poserade de i bilder som sedan publicerades i den stora morgontidningens kultursidor. Den lilla truppen trodde då att de franska modehusen skulle dö ut; att de var för gammaldags, elitistiska och kapitalistiska. De hade fel.

"Tyckte kläderna var fjantiga"

46 år senare har Carl Johan De Geer nu rotat fram bildserien ur sitt arkiv och visar ett urval på Waldemarsudde i utställningen ”Vi hade fel”. Bland ett 30-tal foton finns också backstage-bilder från moderesan, som aldrig visats tidigare.

Under 60-talet protesterade du mot många saker i din konst: vapen, svenska flaggan, USA. Syns upprorsandan på något sätt i dessa foton?

– Verkligen inte. Jag hjälpte många auktionsgrupper med affischer under den här tiden, men jag var tvungen att försörja mig också, och då gjorde jag alla möjliga jobb. 1967 tyckte jag att kläderna jag fotade för DN var fjantiga - överklassigt kitch. Nu i efterhand kan jag se hantverket, att det är snyggt. Jag är förvånad över hur samtida fotona är.

Kristin Rehnqvist
kristin.rehnqvist@aos.se



Carl Johan De Geer om:

Fotot med Marie-Louise Ekman lutad mot en bil:
“Den här togs en dag när vi väntade på att få ut kläder från något av de stora modehusen. Marie-Louise står ute på gatan och väntar. Hon har på sig sina egna kläder och lutar sig av en slump mot en väldigt elegant Citroen DS 19 Cabriolet. Fotot har en klar ögonblickskaraktär som är väldigt härlig. Det finns många detaljer i bilden, bilmärkena, hennes väska, min kameraväska. Marie-Louise var en ung konstnär och vi hade många utställningar ihop”.
 

Fotot med Gunila Axén och Marie-Louise Ekman i kläder av Nina Ricci:
”Det här är minst sagt damigt, de ser ut som att de skulle på ett party. Det skulle möjligen kunna komma ett sånt här mode i den nya säsongen av Mad Men som kommer om två månader och nu har kommit fram till 1967. Jag gillar den serien i allra högsta grad. Drapers fru skulle kunna ha den klänningen.”
 

Fotot med Marie-Louise Ekman och Gunila Axén i kläder av Paco Rabanne:
”Gunila har på sig en peruk som det satt pärlor och kedjor i. Kläderna är gjorda av modeskaparen Paco Rabanne och är klart rymd- och Science fiction-inspirerade. Inget som man går runt på gatan i.
Jag var skeptisk mot en del av modet för att det var så exklusivt, dyrt och överklassmässigt. Men det här tyckte jag var så oerhört begåvat och så konstnärligt framstående att jag var beredd att förlåta allting. Ringbrynjan kom faktiskt igen på 80-talet i Mad Max-filmerna, och jag tycker att man förebådar prinsessan Leia som också kom långt senare. Paco Rabanne gjorde senare samma år kostymen till Jane Fonda i science fiction-filmen Barbarella”
 

Fotot med Gunila Axén och Marie-Louise Ekman i kläder av Pierre Cardin:
"Det här är utanför Pierre Cardins kontor. Kläderna är damiga eller nästan tantiga, och de har något på huvudet som ser ut nästan som ridhjälmar. Jag hoppades att sådana här modehus skulle försvinna eftersom jag tyckte att det började närma sig det elitistiskt orimliga. Att göra kläder som kostar flera årslöner för en vanlig människa och som måste skräddarsys till var och en, det är lite orimligt. Men jag tog bilderna på uppdrag för DN, och i Sverige kunde ingen köpa de här kläderna".


Fotnot: "Vi hade fel" av Carl Johan De Geer visas på Waldemarsudde 16 feb - 28 april. Utställningen är en del av Stockholm Art Week, där ledande institutioner, museer, mässor och andra aktörer arrangerar specialevenemang.

GILLA OSS PÅ FACEBOOK

annons

annons

mer från allt om stockholm

annons

annons

annons