Å nej. Du använder en gammal tråkig webbläsare som sabbar upplevelsen av vår nya sajt. Snälla, uppdatera till något fräscht. /mvh AOS-teamet

annons

Suröl och session-öl är de största trenderna inom ölvärlden just nu.
Suröl och session-öl är de största trenderna inom ölvärlden just nu.
Foto: Thinkstock

Nya trendölen – smakar inte öl

Mindre alkohol och galna smaker. Öltrenden går mot oväntade upplevelser i glaset.
– Bryggerierna leker mycket med aromer och får fram ganska underliga smaker på ölen med essenser, säger Daniel Rhawi på Man in the Moon.

annons

annons

Ölkulturen i Stockholm blomstrar. Två av Stockholms restauranger finns med på listan till världens bästa ställen att ta en öl på, som görs av ölsajten RateBeer. Ett av dem är Man in the Moon, som är mycket glada över utmärkelsen.
– Det är jättekul. Det ligger hårt jobb bakom och har gjort det i över 20 år. Nu vann vi priset som bästa ölrestaurang, men det är inte bara själva ölen det handlar om. Det är även kombinationen öl och mat, säger Daniel Rhawi, barchef på Man in the Moon.

”Finns inget som heter en stor stark”

På Man in the Moon är det inte en stor stark som gäller, snarare tvärt om.
– Det är många som fortfarande kommer och frågar efter en stor stark. Men det finns inget som heter det här. Om någon ber om det ger vi alternativ till den gästen och kommer föreslå till exempel en ljus lager eller en pilsner. Men vi säger det inte på ett översittarsätt. Många uppskattar en trevlig ljus lager medan andra vill sippa på en stout i en timme. Det är inget fel med det.

Senaste trenden

Den senaste trenden inom ölvärlden är surölet.
– Det är väldigt inne just nu. För ett par år sedan var det svårare att få tag i den sortens öl på fat. Men nu när trenden har peakat så finns det jättemånga bryggerier som brygger suröl.

Ingredienserna i suröl är ofta ovanliga jämfört med många andra ölsorter.
– Suröl smaksätts ofta med olika frukter och lagras ibland också på olika fat. Men den nya trenden är att bryggerierna leker mycket med aromer och får fram ganska underliga smaker på ölen med essenser. De försöker överträffa sig själva i att vara galna. Vi själva har till exempel varit med och bryggt en syrligare öl med gurka.

”Smakar cider”

En suröl smakar väldigt lite klassisk öl, så lite att den snarare kan tas för en cider.
– Den smakar något helt annat. Många som frågar efter cider kan jag rekommendera en suröl eller fruktöl till istället. Det blir som ett substitut och smakar faktiskt mer som en cider än en ljus lager.

Svagare öl är inne

Samtidigt som surölen har gjort sitt intåg pågår en annan trend parallellt. Istället för att dricka alkoholstark öl går många nu mot att vilja dricka öl med lägre alkoholhalt.
– Trenden kallas för session-öl. Ölen har gått ifrån att innehålla 9-10 procent alkohol till max 5 procent. Jag tror att det för för att folk vill prova fler öl utan att bli berusade. Det är svårt att dricka 8 stycken 10-procentiga öl. Istället vill man ha svagare öl, men fortfarande med mycket smak.

Nya kunder

En stor skillnad jämfört med för ett par år sedan är också att åldern på de öl-intresserade är förändrad.
– Vi har självklart mycket medelålders gäster. Men man ser allt fler yngre som kommer in till oss som har insett att öl är mer än en stor stark. De vågar prova sig fram och är redo att betala en större slant för att få en välbryggd öl. Det är väldigt kul att se att öl uppskattas av nya generationens öldrickare.

Om du skulle förutspå höstens öltrend, vad skulle du gissa på blir nästa grej?
– Dels tror jag att vi går mot högre kvalitet. Att folk blir mer medvetna om kvaliteten på det de dricker. Sedan tror jag också att traditionella ölstilar kommer att slå snart igen. Som Kellerbier, Mild Ale och Old Ale. Jag tror att tyska och brittiska traditionella öltyper kommer att komma tillbaka.

LOUISE ÅSTRÖM
louise.astrom@aos.se

annons

annons

DAGENS DEALS FRÅN

annons

annons

annons

mer från allt om stockholm

annons

annons