Å nej. Du använder en gammal tråkig webbläsare som sabbar upplevelsen av vår nya sajt. Snälla, uppdatera till något fräscht. /mvh AOS-teamet

annons

Kockarna på Zee the Restaurant i aktion.

"Fullständigt idiotiskt att inte vara med här"

I kväll inleds två av årets viktigaste veckor för Sveriges krögare.
"Krogveckan" får tiotusentals svenskar att testa specialkomponerade menyer till rabattpris och för de drygt 180 deltagande restaurangerna väntar i stort sett 14 raka fullbelagda dagar.
– Det vore fullständigt idiotiskt att inte vara med, säger Jesper Broqvist, restaurangchef på Melanders Fisk i Stockholm.

annons

I höstas besökte hela 20 000 svenskar någon av de 165 restauranger som deltog.

I kväll inleds vårens "Krogveckan", som pågår fram till den 29 februari, och antalet krogar som deltar är uppe i 180, varav 141 bara i Stockholm.

Och svenskarna går man ur huse för att testa någon av de specialkomponerade menyerna till rabattpris, två rätter för 200 kronor.

– Vi har fått in över 20 000 bokade gäster och det är långt fler än vad vi haft tidigare vid samma tidpunkt. Vi har slagit antalet bokningar varje enskild dag, säger Linda Rehn, marknadschef på Bookatable.com som ligger bakom kampanjen.

"Ett kanontillfälle att locka nya kunder"

Men det är inte bara kunderna som laddar. Sveriges krögare förbereder sig på folkstormen och för de flesta väntar 14 dagar fullbelagda dagar, under vilka de får chansen att profilera sig för nya kunder.

– Vi har klart fler gäster än normalt under Krogveckan, det brukar vara i stort sett fullt under hela perioden. Och extra roligt är att det är så mycket nya kunder. Krogveckan är ett kanontillfälle att locka nya kundgrupper till restaurangen. Vi har mycket stamkunder och att behålla dem är oerhört viktigt. Men under krogveckan får vi många besökare som förmodligen aldrig skulle komma hit annars, och förhoppningsvis kommer hit igen, säger Jesper Broqvist, restaurangchef på Melanders Fisk i Söderhallarna.

Men Krogveckan är mer än en marknadsföringskampanj. Efter senaste Krogveckan hösten 2011 svarade nästan 75 procent av korgarna som deltog att kampanjen ökade deras direkt intäkter. Veckorna lämnar alltså ett avtryck när restaurangerna räknar ihop årets omsättning.

"Fullbokat i två veckor"

– Jo, det blir en klart större kassatillströmning. Vi får fler kunder än normalt och trots att maten inte är särskilt dyr så ska de ju dricka också. Och eftersom matpriset lämnar ett större utrymme i budgeten testar många gärna ett lite bättre vin. Det är en bra period för oss, helt klart. Som jag ser det vore det fullständigt idiotiskt för en restaurang att inte vara med, säger Jesper Broqvist.

Han får medhåll av stjärnkrögaren Pontus Frithiof, som deltar med sin krog Pontus Seafood Bar.

– Det är en rolig aktivitet som drar ny publik till restaurangen. Krogveckan drar alltid fulla hus, och vi har ingen anledning att tro att det inte kommer att bli så i år. Det ser mkt bra ut i bokningarna! Jag tror absolut att det är en bra idé och det finns ju en uppenbar kundnytta i detta vilket jag tycker är mycket trevligt, säger han.

Melanders Fisk och Pontus är veteraner i sammanhanget, Zee the Restaurant i Hammarby Sjöstad gör däremot sin första krogvecka och rusningen har varit enorm.

– Vi är med för att visa upp restaurangen för många som vanligtvis inte skulle besöka oss. Och det är fullbokat i två veckor. Vi planerar helt enkelt efter fullbokat. Det är vanligtvis fullt två, tre dagar per vecka men nu är det varje dag, så det ska bli kul med hög puls varje kväll. Vi kommer att bjuda på ett urval ur vår ordinarie meny med alternativ på skaldjursoppa, fantastiskt kött och fiskrätter, säger ägaren Andreas Nylén.

Krogveckan innebär ett direkt tillskott i kassan även för Zee.

– Svaret är ja, det är en viktig intäktskälla, men man måste också förstå att i grundpaketet med 200 kr för två rätter inte betyder en direkt intäkt. Det täcker en del av kostnaden. Utöver paketet så måste vi öka försäljning av en tredje rätt samt tillhörande dryck. Då ökar vi intäkterna, säger Andreas Nylén.

Vad tror du att Krogveckan kommer betyda för Zee the Restaurant på längre sikt?

– Förhoppningsvis så ser folk vår restaurang som mycket prisvärd och så pass intressant så att de besöker oss igen eller rekommenderar oss för andra.

GILLA OSS PÅ FACEBOOK

annons

mer från allt om stockholm

annons

annons

annons