Å nej. Du använder en gammal tråkig webbläsare som sabbar upplevelsen av vår nya sajt. Snälla, uppdatera till något fräscht. /mvh AOS-teamet

annons

Även om drinken är enkel ska den göras på rätt sätt. ”Man får inte fuska bara för att det är en grogg”, säger bartendern Mathin Lundgren.
Foto: Mathias Nordgren

"Mad Men-hysterin är bra för oss"

Glöm sliskiga groggar. Nu ska drinkarna smaka sprit. Avskalat, klassiskt och könlöst är den nya drinktrenden.

annons

Jonglerande med flaskor à la Tom Cruise och sliskiga drinkar i stil med Ragnar, Lennart och P2 är i det närmaste genanta minnen på Stockholms trendigare barer. Nu ska drinkarna vara enkla med rena smaker. Att försöka gena med hjälp av vaniljvodka och neongrön äppellikör står inte högt i kurs.

– För drygt hundra år sedan hade bartenders stor yrkeskunskap. Men till skillnad från andra hantverksyrken där kunskapen gått i arv gick mycket kunskap förlorad under den 13 år långa förbudstiden i USA, säger Mathin Lundgren, barchef på prisbelönta Kåken och 1900-baren och fortsätter:

– Senare kom en period där bartenders började spela Allan Ballan och kasta flaskor i luften.

Men nu är det back to basics som gäller?
– Ja, för ett tiotal år sedan började fler och fler bartenders i framförallt New York och London intressera sig för hantverket igen. De bidrog till nyfunnen yrkesstolthet vilket har gett bartenderyrket högre status med tiden.

Vilka egenskaper ska en bartender ha?
– Det är viktigt att ha bred kunskap om dryck. Samtidigt ska man få alla gäster att känna sig sedda. Man ska också kunna förmedla sitt tänk på ett enkelt sätt. Det räcker inte att vara en duktig mixolog, det är helheten som gör det.

Mixolog?
– Det är ett ganska nytt begrepp som innebär att man kan göra avancerade blandningar och smakkombinationer.

Vilka drinkar som är på tapeten hänger inte sällan ihop med vad som visas på TV och bio. Nu är det framförallt TV-serien Mad Men som sätter trenden.

– Drinken Old Fashioned har fått ett uppsving i och med Mad Men-hysterin. Och varje gång det kommer en ny Sex and the City-film ökar försäljningen av Cosmopolitans, säger Mathin.

Men det är inte bara populärkulturen som påverkar vad som hamnar i cocktailglaset. Ekologiskt och närproducerat har blivit ledord inom bartenderyrket precis som i övriga restaurangbranschen.

– Man tittar efter vad som finns runt hörnet. Vi har tidigare jobbat med lokala smaksättare som hjortron, ängsyra och havtorn. Samtidigt försöker vi tänka på att inte köpa in färska hallon som rest långväga mitt i vintern.

Hur ofta händer det att folk beställer en Ragnar?
– Väldigt sällan. Och de gästerna försöker vi styra om på ett snabbt och snyggt sätt. Det är ganska lätt för oss att säga nej eftersom vi generellt inte jobbar med de produkterna. Vi försöker i stället ta reda på vad gästen är ute efter och erbjuder ett bra alternativ. Oftast blir det en en positiv upplevelse.

– Vi jobbar mycket med könlösa drinkar. Med andra ord drinkar som passar både killar och tjejer. Det handlar om att få rätt kombination i rätt sammanhang.

Emelie Molinder

GILLA OSS PÅ FACEBOOK

annons

mer från allt om stockholm

annons

annons

annons